En trygg och säker miljö för våra medlemmar och anställda är en viktig del i HK Ankarets värderingar. Som ett led i detta arbete lanserar vi nu visselblåsartjänst för att tillhandahålla ett säkert och konfidentiellt sätt för våra medlemmar, våra anställda och andra intressenter att rapportera oetiskt eller olagligt beteende, såsom bedrägeri, hot, korruption eller diskriminering. Det är en av våra befintliga sponsorer; Puls Solutions som utökar samarbetet med HK Ankaret och bidrar med visselblåsartjänsten.
Hur fungerar en visselblåsartjänst?
I en förening ansvarar medlemmarna och, ytterst, den valda styrelsen för att föreningen följer föreningens värdegrund. Därför ska visselblåsartjänsten normalt inte användas för ärenden som handlar om avvikelser från värdegrunden. I första hand kan en medlem som misstänker avvikelser från värdegrunden alltid vända sig föreningens styrelse.
Det kan dock finnas känsliga ärenden då man inte vill eller vågar berätta den normala vägen, men ändå vill göra sin röst hörd. Genom visselblåsartjänsten erbjuder HK Ankaret en möjlighet att konfidentiellt kommunicera misstankar om avvikelser från värdegrunden inom föreningen. Tjänsten är viktig för att minska risker och för att upprätthålla förtroendet för vårs verksamhet.
Visselblåsarmeddelanden kan lämnas öppet eller anonymt.
När kan jag använda visselblåsartjänsten?
Du kan använda visselblåsartjänsten för att uppmärksamma allvarliga risker som kan skada personer inom idrotten, idrotten som organisation, samhället eller miljön – och då du samtidigt upplever att du inte kan vända dig till din ledare eller tränare.
Visselblåsarärenden kan exempelvis handla om:
- ekonomiska oegentligheter
- övergrepp
- trakasserier
- diskriminering
För att uttrycka missnöje med föreningen eller därtill relaterade frågor ska du ta upp detta med föreningens ledning eller styrelse eftersom de inte kan behandlas som visselblåsarärenden.
En person som skickar ett meddelande genom visselblåsartjänsten behöver inte ha bevis för sin misstanke. Inga anklagelser får dock göras med syfte att skada eller med vetskap om att anklagelsen är falsk.
Så här hanteras ditt meddelande
Alla meddelanden behandlas konfidentiellt. Meddelande lämnade i denna tänst är krypterade och meddelas ordförande och vice ordförande i förening.
Personuppgifter om lagöverträdelse behandlas enbart för nyckelpersoner eller personer i ledande ställning, i enlighet med Datainspektionens riktlinjer.